Competentiemonitor

Bij O&O gebruiken we op het Calandlyceum een competentiemonitor. Door deze te gebruiken, kom je erachter welke vaardigheden je nog niet goed beheerst. Vervolgens schrijf je een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) waarin je twee vaardigheden kiest die je wil verbeteren. Dit zijn dan jouw leerdoelen. Per jaar kun je dan opnieuw de competentiemonitor invullen en zo ontstaat er een competentieroos die de vooruitgang laat zien. Hiernaast kunt u mijn competentieroos zien:

Persoonlijk ontwikkelingsplan

In het POP beschrijf je SMART wat jouw leerdoelen zijn:

1. Specifiek

2. Meetbaar

3. Acceptabel

4. Realistisch

5. Tijdgebonden

Halverwege het project schrijf je dan een tussenevaluatie met daarin de vooruitgang en aan het eind van het project doe je een eindevaluatie. Wanneer je de leerdoelen behaald hebt, kun ze in de competentiemonitor afkruizen en wordt de competentieroos uitgebreid.

Competentieroos

De Competentieroos is een visuele weergave van de competentie(clusters) waarin je je als leerling kunt ontwikkelen.

Er zijn zes competentieclusters. Deze worden gevormd door 20 competenties. De score voor elk cluster is afhankelijk van scores voor een aantal competenties. 

De score voor elke competentie hangt af van de vaardigheden die je als leerling beheerst. Wanneer je je op een volgend tijdstip verder ontwikkeld hebt, kun je de scores bijwerken.

In de competentieroos kun je dus de ontwikkeling zien. In mijn competentieroos is de blauwe stippellijn de tweede klas, de oranje de derde klas en de grijze de vierde klas.

Maak jouw eigen website met JouwWeb