Opdrachtgevers

De opdrachtgevers van dit project zijn Gemeente Amsterdam en de ondernemersvereniging. De contactpersonen zijn Mohammed Machboua en Meda Farhan. 

Mohammed Machboua is omgevingsmanager economie van Osdorpplein. Zijn functie is de belangen van de uitvoerende partij en die van de omgevingspartijen in kaart te brengen. Dat doet hij door te luisteren en rekening te houden met ieders wensen en belangen. 

Meda Farhan is PR-evenementencoördinator van de ondernemersvereniging Amsterdam Centrum Nieuw-West. Het doel van die ondernemersvereniging is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van ondernemers in stadsdeel Nieuw-West. Daartoe behoren dingen als het onderhouden van de straten, gezamenlijke marketing en contact met de gemeente.

Situatie

“Het gemeentebestuur wil tot 2025 in totaal 52.500 woningen bouwen. Dat betekent gemiddeld 7.500 woningen per jaar, waarvan 2500 sociale- en 1670 middeldure huurwoningen. Uit het Woningbouwplan 2018-2025 blijkt dat er voldoende plannen en bouwgrond zijn om deze aantallen te halen.” bron²: https://www.amsterdam.nl

Ook in Osdorp en omstreken wordt de laatste jaren veel gebouwd. Het hele plein wordt veranderd en eromheen zijn constant wegwerkzaamheden. Tijdens de bouw van deze projecten is het gebied alleen minder aantrekkelijk voor de bezoekers en bewoners. De Gemeente Amsterdam wil daarom dat deze projecten tijdens de bouw minder opvallen of op een andere manier amusanter of plezieriger worden om naar te kijken. Het doel is om toeristen van het centrum weg te lokken en ook andere plekken van Amsterdam, waaronder dus het Osdorpplein, aantrekkelijk te maken. 

Opdracht

De opdracht is het veranderen van de identiteit van het Osdorpplein en Tussenmeer. Het moet van een grijze, grauwe plek veranderen in een duurzame, aantrekkelijke en veilige plek met meer groen waar mensen zich met elkaar verbonden voelen. Het doel hiervan is het aantrekkelijker maken van het gebied tijdens de huidige bouwperiode en het trekken van toeristen. De ondernemersvereniging Centrum Nieuw West en de Gemeente Amsterdam halen hier beide grote voordelen uit, want het toerisme levert veel geld op.

De opdrachtgevers verwachten een aanbeveling voor een manier om de identiteit van Osdorpplein en omgeving te veranderen. Het moet meer bezoekers trekken en de aandacht van de storende bouw afhalen.



Persoonlijk ontwikkelingsplan

Leerling- en project informatie
Naam Sacha de Boer
Team Farah, Ikra, Sacha en Zineb
Project Kp1
Startdatum project 31-08-2020
Einddatum project 15-12-2020
Leerdoelen
Specifiek leerdoel voor dit project: Welke vaardigheden? Ambitie (CB): Vraagt feedback als manier van leren. Luistervaardigheid (BB): Concentreert zich op wat de ander zegt (doet geen andere dingen).
Meetbare resultaten Vraagt feedback als manier van leren: 1. Mijn teamgenoten kunnen natuurlijk aangeven of ik hen om feedback heb gevraagd; 2, De docent kan dit ook.
Concentreert zich op wat de ander zegt (doet geen andere dingen): 1. Mijn teamleden kunnen aangeven of ik goed geluisterd heb, door later aan me te vragen wat er nou precies gezegd is. Kan ik dit beantwoorden, dan heb ik me goed geconcentreerd; 2. Daarnaast kan ik het zelf aangeven, doordat ik weet wanneer ik iets begrijp en het door heb als ik met andere dingen bezig ben.
Acceptabel?Is het leerdoel uitdagend? Biedt het mogelijkheid tot ontwikkeling? CB: Dit leerdoel biedt zeker mogelijkheid tot ontwikkeling. Ik kijk zelf namelijk wel terug op mijn werken bedenk wat beter had gekund. Maar ik vraag hierbij eigenlijk nooit feedback van anderen, terwijl dit eigenlijk net zo belangrijk is. Met hun feedback zou ik mijn werk waarschijnlijk nog veel meer kunnen verbeteren.
BB: Dit leerdoel is uitdagend. Ik heb het al eens eerder gekozen als ontwikkelingspunt, maar ik merk dat ik het concentreren op uitleg nog niet echt goed beheers. Vaak raak ik afgeleid als iemand anders aan het praten is. Dit kan komen doordat ik de informatie niet echt interessant vind (wat me op school best wel eens overkomt). Mijn gedacht dwalen dan af en dit heb ik soms pas door na een paar minuten. Zoals voor te stellen is, begrijp ik dus vaak niet wat de opdracht is of heb ik een groot deel van de uitleg niet meegekregen.
Realistisch? Geef voor minimaal één teamgenoot aan hoe hij/zij je gaat helpen bij het werken aan dit leerdoel. Farah gaat me na uitleg vragen wat er verteld is.
Ikra gaat me eraan herinneren om feedback van anderen te vragen.
Tijdgebonden: deadlines specifiek voor het POP (o.a. evaluatiemomenten) Ik wil tot het tussenevaluatie moment voor elke taak die ik heb voltooid feedback vragen over mijn werk, manier van werken en manier van omgang in de samenwerking. Dit kan ik na het tussenevaluatie moment misschien minderen.Daarnaast wil ik tot het tussenevaluatie moment bewust bezig zijn met mijn tweede leerdoel. Hierna hoop ik hier minder over te hoeven nadenken.
Tussenevaluatie moment
Datum tussenevaluatie moment 02-11-2020
Wat zijn de vorderingen tot nu toe? (Specifiek + meetbaar) CB: Vraagt feedback als manier van leren.Voor de deliverables die ik op moest leveren heb ik feedback gevraagd en hiertoe heb ik zelf initiatief genomen, Ikra heeft me nog niet hoeven herinneren. Farah heeft daarnaast nog eens naar mijn leerdoelen gekeken en vond dat ik al best regelmatig om feedback vraag. Misschien was dit daarom uiteindelijk toch niet het meest uitdagende leerdoel om te kiezen. Maar ik ben wel blij dat ik er nu bewuster mee bezig ben. Daardoor vraag ik nu vaker feedback dan dat ik deed en doe ik ook meer met de feedback die ik krijg. Ik probeer het naar iedereens wens te krijgen en wanneer dit niet lukt, komen we er op een andere manier, samen ook wel uit.
BB: Concentreert zich op wat de ander zegt (doet geen andere dingen).Ik heb nog steeds veel moeite met me concentreren op wat de ander zegt. Telkens ben ik bezig met een deliverable of mijn portfolio en zegt iemand iets belangrijks tegen me. In de eerste instantie komt dit wel binnen, maar op de een of andere manier verwerk ik het dan toch niet goed en weet ik een minuut later al niet meer wat er gezegd was. Hier moet ik dus zeker nog aan blijven werken.
Welke obstakels ben je tegengekomen? Denk aan de samenwerking met het team! CB: Wanneer je aan iedereen feedback vraagt, zijn er nog steeds verschillen in wat iedereen wil. Dan kan ik het niet aanpassen naar iedereens wens en moeten we er op een andere manier uit zien te komen, wat de beste optie is. Soms is dit nog best lastig, maar we kunnen er samen altijd uitkomen.
BB: Het is best lastig om door het project heen de hele tijd te letten op mijn leerdoelen. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat je aandachtig luistert naar wat iemand zegt, maar dat lukt mij nog niet altijd. Zo verlies ik vaak mijn concentratie wanneer het gaat over een onderwerp waar mijn interesses niet liggen. Dan ben ik na vijf minuten terug in mijn eigen wereldje en ben ik de draad helemaal kwijt. Daarom zal ik nog een keer aan Farah vragen of zij wat vaker zou willen checken of ik goed opgelet heb en begrijp wat er gedaan moet worden.
Wat heb je daarvan geleerd? CB: Hier heb ik van geleerd dat overleg echt enorm belangrijk is. Ik ging er vaak eigenlijk wel vanuit dat wat ik deed wel goed was. Maar nu ik de feedback die ik krijg steeds ook echt toe probeer te passen, merk ik dat anderen soms een totaal ander beeld hadden van het eindresultaat. Door feedback te blijven vragen, zal mijn werk verbeteren.
BB: Wanneer iemand tegen me praat, moet ik gewoon heel even mijn werk aan de kant leggen, zodat al mijn concentratie naar die persoon uitgaat.
Hoe ga je nu verder? CB: Ik zal feedback blijven vragen op mijn taken en werkhouding. Hierbij zal ik dat niet alleen maar doen als ik al klaar ben met een taak, maar ook tussendoor. Zodat het nog makkelijker is om van richting te veranderen, zonder veel tijd te verliezen.
BB: Ik zal bewust letten op wat er gezegd wordt, hopelijk gaat het daarna vanzelf.
Eindevaluatie project
Datum eindevaluatie 07-12-2020
Wat zijn de meetbare resultaten wat betreft je leerdoelen? CB: Vraagt feedback als manier van leren.
Sinds de tussenevaluatie (2 november) hebben wij na elke les een reflectiemoment gehad, waarin we ieders leerdoelen nagingen en keken of deze persoon de leerdoelen behaald had tijdens de les. Hierdoor heb ik mijn vorderingen te horen gekregen. Tijdens deze korte evaluatiemomenten kreeg ik te horen dat ik goed bezig was met het vragen van feedback op mijn taken.
BB: Concentreert zich op wat de ander zegt (doet geen andere dingen).
Ook dit leerdoel bleek ik vrij goed onder controle te hebben, gebaseerd op de evaluatiemomenten na de les. Echter vond ik zelf, dat ik nog steeds vrij snel afdwaal. Doordat ik hier nu meer op aan het letten ben, valt dat me wel sneller op, dus kan ik halverwege weer terugkomen bij de situatie. Zo begrijp ik grotendeels wat er tegen me verteld wordt.
Blik terug op hoe je aan je leerdoelen hebt gewerkt. Kies voor minimaal één van je leerdoelen een situatie uit waarvan je veel hebt geleerd en reflecteer hierop met behulp van de STARR methode:(Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie)Wat was hierbij de rol van je teamgenoten? In dit project moesten er vele foto’s worden geëdit. Dit wilde ik graag doen. Het enige nadeel hiervan was eigenlijk dat het vrij lang duurt om het er een beetje realistisch uit te laten zien. In plaats van in een keer door te gaan van foto naar foto en gewoon een document op te leveren, heb ik bij de meeste afbeeldingen steeds tussendoor een concept gestuurd en feedback gevraagd. Door dit te doen, besteedde ik niet al te veel tijd aan iets wat uiteindelijk toch niet gebruikt zou worden. Zo was er bijvoorbeeld een afbeelding waarbij ik halverwege het bewerkingsproces niet het idee had dat het mooi zou worden. Ik vroeg om de meningen van mijn teamleden en zij waren het hiermee eens. Toen kon ik door met afbeeldingen die we wel zouden gebruiken en heb ik veel tijd bespaard.
Wat betekent dit voor het volgende project?Aan welke leerdoelen wil je gaan werken? Ik heb het leerdoel over feedback vragen inmiddels behaald. Het concentreren wanneer iemand luistert, gaat beter, maar moet beter dan het nu is. Daarom zal ik dit leerdoel niet zomaar achter me laten liggen en hier nog steeds regelmatig mee bezig zijn. Maar ik wil me het volgende project gaan richten op twee andere leerdoelen:
Overtuigingskracht: DA, Bereidt zich voor, reageert daardoor effectief op tegenargumenten en tegenvoorstellen.
Schrijfvaardigheid: DC, Houdt zich aan de kern van de zaak en gebruikt niet méér tekst dan nodig is.

Maak jouw eigen website met JouwWeb