Probleemstelling

Hoewel de aandacht voor kanker de afgelopen jaren een beetje is weggeëbd vanwege de corona-pandemie, is het nog steeds een vaak voorkomende ziekte die bij mensen enorme schade aan kan richten. Tijdens het behandelen van de ziekte moeten er soms tumoren weggesneden worden. Als dit in het gezicht moet gebeuren en er een (deel van een) oor, oog of neus wordt weggesneden, ziet het gezicht er incompleet uit. Om het gezicht weer ‘compleet’ te maken kunnen mensen dan een gelaatsprothese nemen. Het probleem met zo’n prothese is echter dat mensen moeite kunnen hebben met het dagelijks aanbrengen daarvan.

Opdrachtgever

Bij deze Meesterproef is Tjitske Bannink de opdrachtgever. Mevrouw Bannink werkt op de afdeling gelaatsprothetiek van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis. In de gelaatsprothetiek worden er protheses gemaakt voor delen van het gezicht. Zo kunnen mensen die bijvoorbeeld een oor, neus of oog kwijt zijn geraakt, dit onderdeel van hun gezicht kunstmatig laten vervangen. Deze protheses worden met behulp van 3D-technieken gefabriceerd.

Als PhD-studente doet mevrouw Bannink vooral onderzoek. Haar onderzoeken zijn gericht op het gebruik van 3D-technologie in de gelaatsprothetiek. Deze 3D-technologie is bij gelaatsprothetiek nog een relatief nieuw gebeuren. Voorheen bestond het hele proces namelijk uit handwerk. Dit was niet praktisch, en daar waren eigenlijk drie primaire redenen voor. Het handmatig aanbrengen van een gelaatsprothese kost namelijk erg veel tijd, de kwaliteit van de prothese is sterk afhankelijk van de vaardigheden van de gelaatsprotheticus en het proces is belastend voor de patiënt. Nu kan dat met behulp van een 3D-scan, waarbij het gezicht niet aangeraakt hoeft te worden. De huidige methode is een stuk efficiënter en minder intrusief. Daarom is de gelaatsprothetiek geleidelijk over aan het gaan op het gebruiken van 3D-technologie voor het maken van bepaalde producten. In het verleden heeft mevrouw Bannink een onderzoek gedaan dat "Implementation of 3D technologies in the workflow of auricular prosthetics: A method using optical scanning and stereolithography 3D printing" heet. In dit onderzoek wordt er een nieuw proces beschreven waarmee oorprotheses gemaakt kunnen worden door gebruik te maken van 3D-technologie. Dat is dan ook het gebied van expertise van de opdrachtgever.

Expert

Shirley Bouman is de expert bij deze Meesterproef. Mevrouw Bouman maakt, samen met Rene Wolterink, gelaatsprotheses voor patiënten van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis. Dit doet ze al ruim dertien jaar.

Voordat ze in het ziekenhuis begon, heeft mevrouw Bouman een opleiding gevolgd in Toronto (Canada). Hier heeft ze gebruik leren maken van technieken en materialen die ontzettend belangrijk zijn bij de gelaatsprothetiek. Deze opleiding is er in Nederland nooit geweest, en ook in Canada bestaat de opleiding niet meer. De opleiding wordt nu wel zeer beperkt gegeven in Engeland, en ook in Amerika worden er sinds kort mensen opgeleid tot aangezichtsprothetici. Doordat er zo weinig mensen geschoold worden in het gebruik maken van de belangrijke technieken en materialen, zijn er maar een handjevol mensen die zo veel weten van de gelaatsprothetiek als mevrouw Bouman. Om deze reden zal zij uiterst geschikt zijn als expert voor dit project.

Situatie

Wanneer er een oor, oog of neus geamputeerd wordt, ziet het gezicht er al snel incompleet uit. Er kan dan een gelaatsprothese gemaakt worden om het verloren gezichtsdeel te vervangen. Bij het aanbrengen van een gelaatsprothese kan je niet, zoals bij bijvoorbeeld een arm- of beenprothese, zien wat er gebeurd zonder in de spiegel te kijken. In de spiegel is het lastig om bepaalde hoeken van de prothese te zien. Helaas heeft dat wel veel invloed op hoe de prothese eruit ziet. Alleen wanneer de prothese op de juiste plek wordt geplakt, kan deze voor onzichtbaar herstel van het aangezicht zorgen. Omdat het moeilijk kan zijn voor mensen om hun protheses op te zetten, wordt het voor sommigen naar verloop van tijd steeds minder aantrekkelijk om te doen. De problemen van het aanbrengen van de prothese kunnen dan zwaarder wegen dan die van het leven zonder prothese. Dat is niet de bedoeling. De prothese hoort problemen weg te nemen, niet te veroorzaken. Helaas is er momenteel geen goede manier om mensen te helpen met het opzetten van de prothese. Het doel van dit project is om daar verandering in te brengen.

Opdracht

Samen met de opdrachtgever is een opdracht opgesteld. Het doel van dit project is om het leven van patiënten met een gelaatsprothese makkelijker te maken. De opdracht luidt: ontwerp een hulpmiddel waarmee het aanbrengen van een gelaatsprothese makkelijker wordt. Dit hulpmiddel moet goed en makkelijk te gebruiken zijn door de patiënten, ook als ze oud zijn en/of een beperkte motoriek hebben. Om tot het beste ontwerp te komen, wordt de opdracht opgedeeld in meerdere deliverables. Voor elke deliverable is één teamlid verantwoordelijk.



Persoonlijk ontwikkelingsplan

Leerling- en project informatie
Naam Sacha de Boer
Team Farah, Lot, Youri en Sacha
Project Meesterproef voor het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis
Startdatum project 07-09-2022
Einddatum project 08-03-2023
Leerdoelen
Specifiek leerdoel voor dit project: Welke vaardigheden? Ambitie: Vraagt feedback als manier van leren.
Probleemanalyse: Zoekt eerst naar de grote lijnen in de informatie en op basis daarvan gericht naar aanvullende informatie.
Meetbare resultaten leerdoel 1 Vraagt feedback als manier van leren:
(1) Door te noteren wanneer ik aan wie feedback vraag en wat ik te horen krijg, is het ten eerste duidelijk of ik feedback vraag als manier van leren en is het ook nog eens heel overzichtelijk voor mezelf en kan ik er misschien later nog op terug kijken.
(2) Ik zal vooral feedback moeten vragen aan mijn teamleden om te weten wat ik beter kan doen binnen de samenwerking en de taken die ik krijg. Of ik dit doe, valt te verifiëren door aan mijn teamleden te vragen of zij vinden dat ik genoeg feedback vraag. Tijdens het tussenevaluatie moment zal ik dit in elk geval doen.
Meetbare resultaten leerdoel 2 Zoekt eerst naar de grote lijnen in de informatie en op basis daarvan gericht naar aanvullende informatie:
(1) Dit is een lastig leerdoel om te meten, maar ik denk dat ik er best eerlijk in kan zijn om mijn eigen vooruitgang te verifiëren. Wanneer ik meer tijd besteed aan het lezen informatie en in steekwoorden opschrijf wat ik wil vertellen, ben ik vooruit gegaan.
(2) Mijn team kan aangeven of zij vinden dat ik effectiever werk aan teksten. Zo wijs ik ook iemand aan, zie ‘realistisch’, die mij kan checken op het opstarten van een tekst. Farah zal op mijn verzoek in de gaten houden of ik niet te snel begin met schrijven.
Acceptabel? Is het leerdoel uitdagend? Biedt het mogelijkheid tot ontwikkeling? Ik weet zelf vaak wat ik wil en vind het dan moeilijk om anderen hiernaar te laten kijken en misschien te horen dat iemand anders daar niet zo over denkt. Vaak kom ik er achter dat ik het wel eens ben met die andere persoon, maar dan vind ik het moeilijk om van mijn originele idee af te stappen. Door over deze drempel heen te stappen en misschien ook eerder om feedback te vragen, kan ik waarschijnlijk betere projecten opleveren.
Ik ben vaak geneigd snel te gaan schrijven. Als ik iets interessants binnen een onderwerp tegenkom, begin ik vaak meteen met het uitschrijven en uitleggen hiervan, terwijl ik zelf nog niet helemaal weet hoe het zit. Dit zorgt er vaak voor dat ik er later op terug kijk en besef dat een bepaalde bron toch niet zo betrouwbaar was of dat een bepaald, ver uitgewerkt, detail toch niet zo belangrijk was in het complete plaatje. Sommige informatie heb ik dan echter zo lang aan gewerkt dat ik het niet weg wil doen, waardoor ik met een lang verhaal eindig dat niet zo samenhangend en logisch is als dat ik het had kunnen maken. Door eerst de grote lijnen te zoeken en daarna aan te vullen, hoop ik beter te worden in het schrijven van complete, duidelijke teksten.
Realistisch? Geef voor minimaal één teamgenoot aan hoe hij/zij je gaat helpen bij het werken aan dit leerdoel Farah zal mij helpen met het controleren op hoe snel ik begin met het schrijven van een tekst. Ik zal haar hulp vragen wanneer ik wil beginnen met schrijven en met haar toestemming zal ik dan beginnen.
Tijdgebonden: deadlines specifiek voor het POP (o.a. evaluatiemomenten) Tijdens het tussenevaluatie moment moet ik controleren of ik genoeg feedback heb gevraagd en daarnaast moet ik alle teksten met bronnen op basis van een plan geschreven hebben.
Tussenevaluatie moment 
Datum tussenevaluatie moment 23-12-2022
Wat zijn de vorderingen tot nu toe? (Specifiek + meetbaar) Bij het schrijven van het PWS was het belangrijk om veel feedback te vragen. Dit hebben wij als team daarom ook meerdere keren gedaan en aan meerdere mensen, waaronder de expert, de opdrachtgever, de docent, de PWS-begeleider en ouders. Ik ben niet per se degene geweest die hier initiatief in heeft genomen, maar ik vind dat we dit leerdoel als team bereikt hebben.
Bij het schrijven van het PWS kwam ook veel literatuuronderzoek lezen aan bod. Het is belangrijk hier gericht in te kunnen zoeken naar de informatie die je nodig hebt. Ik heb dit veel gedaan en ik vind dat ik hier langzamerhand de afgelopen jaren veel stappen in maak. Het schrijven van het PWS heeft hier zeker bij geholpen.
Welke obstakels ben je tegengekomen? Denk aan de samenwerking met het team! Het kost veel energie om telkens maar weer teksten aan te blijven passen aan de hand van feedback. Na een tijdje is het echt wel genoeg. We hebben zeker veel gehad aan de meningen van anderen en het PWS is er beter op geworden, maar ik werd een beetje moe van alle aanpassingen.
Wat heb je daarvan geleerd? Het zal nooit perfect worden en na een tijdje moet je er een punt achter kunnen zetten. Nu is het echt wel goed genoeg en kunnen we het inleveren.
Hoe ga je nu verder? Ik blijf werken aan mijn leerdoel van probleemanalyse en ik blijf feedback vragen, maar niet meer dan ik de afgelopen tijd gedaan heb.
Eindevaluatie project
Datum eindevaluatie 06-03-2023
Wat zijn de meetbare resultaten wat betreft je leerdoelen? Bij het schrijven van het Meesterproefverslag en het ontwerpen van de concepten voor het hulpmiddel was het belangrijk om veel feedback te vragen. Dit hebben wij als team daarom ook meerdere keren gedaan en aan meerdere mensen, waaronder de expert, de opdrachtgever, de docent, patiënten van het AVL en ouders. Ik ben niet per se degene geweest die hier initiatief in heeft genomen, maar ik vind dat we dit leerdoel als team bereikt hebben.
Zoals in de tussenevaluatie beschreven kwam er bij het schrijven van het PWS veel literatuuronderzoek aan bod. Het is belangrijk hier gericht in te kunnen zoeken naar de informatie die je nodig hebt. Ik heb dit veel gedaan en ik vind dat ik hier langzamerhand de afgelopen jaren veel stappen in maak. Het schrijven van het PWS heeft hier zeker bij geholpen.
Blik terug op hoe je aan je leerdoelen hebt gewerkt. Kies voor minimaal één van je leerdoelen een situatie uit waarvan je veel hebt geleerd en reflecteer hierop met behulp van de STARR methode: (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie)Wat was hierbij de rol van je teamgenoten? In het AVL moesten we onze ontwerpen testen bij een patiënt. Het was mijn taak om adequate feedback op de lijmhouder en de opbergdoos te vragen. Dit is gelukt en ik heb ook geholpen met het vergaren van de feedback over de mal. Ik heb dus om feedback gevraagd en heb dit verwerkt in het volgende ontwerp.
Wat betekent dit voor het volgende project? Aan welke leerdoelen wil je gaan werken? Dit was mijn laatste project. Ik zal mezelf blijven ontwikkelen buiten Onderzoeken&Ontwerpen, maar ik heb voor nu geen specifiek leerdoel.