Opdrachtgever

De Anne Frank Stichting is een stichting die het verhaal van Anne Frank wil vertellen door middel van een Museum en daarbuiten. Ze maken educatieve materialen voor jongeren, onderhouden de collectie en doen onderzoek naar de geschiedenis van Anne Frank.

Het begon allemaal in de Tweede Wereldoorlog, het Achterhuis was 2 jaar lang de schuilplaats voor Anne Frank en zeven anderen. Na de oorlog dreigde het Achterhuis te vervallen. Daarom werd in 1957 de Anne Frank Stichting opgericht, met als hoofddoel het behouden van het Achterhuis.

De stichting brengt het levensverhaal en het werk van Anne Frank wereldwijd onder de aandacht, mede ter bezinning op de gevaren van antisemitisme, racisme en discriminatie en het belang van vrijheid, gelijke rechten en democratie.

De stichting wordt voor deze opdracht vertegenwoordigd door Levien Rouw. Als educatief coördinator werkt hij mee aan het ontwikkelen van lesmateriaal (voor jongeren en volwassenen), geeft hij rondleidingen door het museum en geeft hij trainingen voor (jongeren)gidsen. Daarnaast regelt hij sponsoren.

Al jarenlang worden er in het Anne Frankhuis en andere musea rondom het verhaal van de Tweede Wereldoorlog rondleidingen gegeven door jongeren. Zo’n 10 jaar geleden kwamen ze erachter dat de jongeren erg geïnteresseerd waren in verdere samenwerking met de stichting. Toen is het Anne Frank Youth Network opgericht en 4 jaar later het Nederlandse onderdeel, het jongerenteam. Elk jaar komt er een nieuw team van 16- tot 20-jarigen, die een plan maken en uitvoeren. Dit plan sluit aan op de thema’s van de stichting, zoals vechten tegen discriminatie. Nadat je hieraan mee hebt gedaan, ben je automatisch lid van het Youth Network.

Situatie

De Anne Frank Stichting heeft een jongerenteam dat ernaar streeft om de wereld een eerlijkere en mooiere plek te maken voor iedereen. De opdrachtgever heeft aangegeven dat de werving van jongeren voor dit team de afgelopen jaren vrij stroef verliep. Er zijn 18 jongeren die deel kunnen nemen aan het team. In voorgaande jaren waren er zo’n 30 aanmeldingen. Dit jaar waren dat er 45, anderhalf keer zo veel aanmeldingen. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door toepassing van reclame op sociale media. De rest van de werving verloopt via docenten op scholen, flyers in het museum en een promotievideo. De stichting wilt het jongerenteam nog meer onder de aandacht brengen van de doelgroep en de activiteiten van het team goed aan laten sluiten op de behoeftes van de doelgroep.

Opdracht

De Anne Frank stichting is hard bezig om de interesse van jongeren in het jongerenteam te vergroten. De opdracht in het kort luidt dan ook:

Op een moderne en creatieve manier jongeren werven voor het jongerenteam en activiteiten bedenken die aansluiten op de behoeftes van jongeren.

Dat wordt gedaan aan de hand van onderzoek om vast te stellen wat deze behoeftes zijn en het verdere uitvoeren van de deliverables. Het eindresultaat wordt geleverd in de vorm van een concept en presentatie.



Persoonlijk ontwikkelingsplan

Leerling- en project informatie
Naam Sacha de Boer
Team Colin, Manal, Lot en Sacha
Project Kp2
Startdatum project 11-01-2021
Einddatum project 27-05-2020
Leerdoelen
Specifiek leerdoel voor dit project: Welke vaardigheden? Overtuigingskracht: DA: Bereidt zich voor, reageert daardoor effectief op tegenargumenten en tegenvoorstellen.
Schrijfvaardigheid: DC: Houdt zich aan de kern van de zaak en gebruikt niet méér tekst dan nodig is.
Meetbare resultaten Overtuigingskracht DA: Dit leerdoel is lastig om te meten. Maar het lijkt mij al een vooruitgang als ik überhaupt aandacht besteed aan het behalen van dit leerdoel. Normaal denk ik hier namelijk niet eens over na, voordat ik een gesprek in ga. Ja, ik doe wel wat research voor belangrijke gesprekken, maar dit is niet genoeg om effectief te reageren op de meeste tegenargumenten. Dus wanneer ik aandacht besteed aan het onderzoeken van een onderwerp heb ik een meetbaar resultaat.Daarnaast kunnen mijn teamleden aangeven of ik effectiever reageer op de tegenargumenten die opgegooid worden. Zij weten namelijk ook dat ik dan normaal best in paniek kan raken en een gehaaste reactie geef.
Schrijfvaardigheid DC: Voor dit leerdoel zou ik best wat oudere teksten die ik heb geschreven, kunnen vergelijken met teksten die ik in dit project schrijf. Zoals dit formulier. Misschien is de tussenevaluatie al wel wat concreter.Ook hier kunnen mijn teamleden weer goed meehelpen. Zo kunnen zij mijn teksten beoordelen op het richten op de kern van het verhaal. Als ze hier feedback op geven, kan ik dit nog meer verbeteren.
Acceptabel? Is het leerdoel uitdagend? Biedt het mogelijkheid tot ontwikkeling? Overtuigingskracht DA: Aangezien ik vaak in paniek raak wanneer er een tegenargument opgegooid wordt, biedt dit leerdoel zeker mogelijkheid tot ontwikkeling. Met meer voorbereiding zou ik beter kunnen reageren. Daarnaast is het leerdoel ook uitdagend, omdat ik het bedenken van goede argumenten over het algemeen al vrij lastig vind.
Schrijfvaardigheid DC: Dit leerdoel biedt mogelijkheid tot ontwikkeling. Bij het lezen van dit formulier is het u misschien wel opgevallen: ik draai om de kern van het verhaal heen. Ik gebruik veel zinnen voor het beschrijven van iets wat ook in twee zinnen gezegd kan worden. Dit vind ik wel een fijne manier om, vooral dit soort persoonlijkere teksten, te schrijven. Daardoor is het ook uitdagend.
Realistisch? Geef voor minimaal één teamgenoot aan hoe hij/zij je gaat helpen bij het werken aan dit leerdoel Manal: Het beoordelen van een paar teksten die ik in dit project schrijf. Zij kan naar mijn idee namelijk best goed op de kern gericht schrijven.
Tijdgebonden: deadlines specifiek voor het POP (o.a. evaluatiemomenten) Voor het tussenevaluatie moment wil ik concreter hebben leren schrijven. Dat wil ik ook terugzien in de lengte van dat formulier.Ik wil me voor het tussenevaluatie moment ook beter hebben voorbereid op gesprekken met bijv. de opdrachtgever. Deze zijn best belangrijk en kan ik best verpesten door me niet goed voor te bereiden.Op het tussenevaluatie moment zal ik nieuwe deadlines voor mijn doelen instellen. 
Tussenevaluatie moment
Datum tussenevaluatie moment 29-03-2021
Wat zijn de vorderingen tot nu toe? Overtuigingskracht DA: Ik heb geleerd waar het probleem lag bij mijn overtuigingskracht op dit punt en weet hoe ik dit moet verbeteren.
Schrijfvaardigheid DC: Ik heb geleerd dat concreet schrijven niet betekent dat je letterlijk alleen de kern op moet noemen.
Welke obstakels ben je tegengekomen? Meestal kun je niet voorspellen dat er een discussie aan komt, dus kun je je ook niet letterlijk voorbereiden op een bepaalde discussie, waar je je voor- en tegenargumenten uitgestippeld hebt.
Bij het schrijven van bijvoorbeeld een verslag is het lastig om het concreet te houden. Ik wil dan vaak woordjes gebruiken om de tekst net wat aantrekkelijker te maken.
Wat heb je daarvan geleerd? Het is niet de bedoeling dat ik me letterlijk ga voorbereiden op een discussie. De bedoeling is dat ik meer mijn best doe om het onderwerp waar ik mee bezig ben, leer te begrijpen. Vaak begrijp ik globaal wel waar ik mee bezig ben, maar ik vind het lastig om meer op de details in te gaan.
Bij concreet schrijven is het niet de bedoeling dat je letterlijk een samenvatting gaat geven van wat je wil vertellen. Ik mag best wat woorden gebruiken om de tekst op te fleuren en ik mag ook meerdere zinnen gebruiken om iets te beschrijven. Het gaat er vooral om dat ik leer wanneer ik me in moet houden en hoe ik me aan de kern moet houden, in plaats van dat ik alles in heel weinig woorden ga proberen te beschrijven.
Hoe ga je nu verder? Ik ga me goed inlezen in mijn project en ik zorg ervoor dat ik vragen stel als ik iets niet helemaal begrijp. Op die manier hoop ik beter voorbereid te zijn op een volgende discussie.
Ik zal proberen te schrijven op een manier die niet na 20 zinnen pas duidelijk maakt waar het over gaat. Ik zorg ervoor dat het een goed te lezen tekst is, die niet te veel afwijkt, maar ook geen samenvatting wordt.
Eindevaluatie project
Datum eindevaluatie 04-06-2021
Wat zijn de meetbare resultaten wat betreft je leerdoelen? Overtuigingskracht DA: Ik heb me na het tussenevaluatie moment niet meer zo zeer bezig gehouden met dit leerdoel. Ik zou dus niet kunnen zeggen wat mijn meetbare resultaten zijn, behalve het feit dat ik nu wel door heb waar mijn probleem ligt (zie tussenevaluatie).
Schrijfvaardigheid DC:Eén van de meetbare resultaten van het bereiken van dit leerdoel is dat ik dit POP-formulier kort, maar krachtig houd en niet om de zaken heen draai zoals ik dat voorheen deed.
Blik terug op hoe je aan je leerdoelen hebt gewerkt. Kies voor minimaal één van je leerdoelen een situatie uit waarvan je veel hebt geleerd en reflecteer hierop met behulp van de STARR methode. Bij het schrijven van het ontwerpverslag merkte ik dat ik op een bepaald punt aan het kijken was naar het aantal pagina’s in plaats van de kwaliteit van de inhoud. Het is natuurlijk de bedoeling dat dit andersom gebeurt. Toen ik besefte wat ik aan het doen was, herpakte ik mezelf. Ik ben beter gaan kijken naar wat er echt in moet, wat bijzaak is en hoe ik kan voorkomen dat dingen herhaald worden. Ik vind dat ik dit best goed heb gedaan en ik vind dat ik erg bewust bezig ben geweest met dit leerdoel.Mijn teamleden hebben niet echt een rol gespeeld in deze situatie, dit was iets wat ik opmerkte toen ik zelfstandig aan het werk was. 
Wat betekent dit voor het volgende project? Aan welke leerdoelen wil je gaan werken? Ik ga me voor het volgende project concentreren op twee nieuwe leerdoelen. Ook al heb ik mijn eerste leerdoel niet echt behaald. Ik heb namelijk het idee dat ik vast ga lopen door dit nu te blijven proberen. Later kan ik terugkomen op dit doel, maar nu wil ik me op andere vlakken ontwikkelen.Mijn nieuwe leerdoelen worden: Luistervaardigheid DA en Voortgangsbeweging DA

Maak jouw eigen website met JouwWeb