Mijn naam is Sacha de Boer en ik ben geboren in 2005. Ik zit op het Technasium van het Calandlyceum in Amsterdam. Het Technasium is het atheneum met een extra vak: Onderzoeken & Ontwerpen.

Ik doe een combinatie van de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek, met hierbij dus O&O en als extra vak tekenen.

In mijn vrije tijd houd ik ervan om te sporten, gitaar te spelen, te tekenen en bezig te zijn met foto en video. Sporten die ik graag doe zijn voetbal, skaten, snowboarden en skateboarden.

Op het Technasium heb ik veel geleerd over communicatie, presenteren en het vinden van een compromis tussen de verschillende ideeën van teamleden, opdrachtgevers en docenten.

Het Technasium heeft me vele kansen en ontwikkelingsmogelijkheden geboden. Zo heb ik opdrachten mogen doen voor grote bedrijven als Decathlon, IBM en de Anne Frank Stichting. Over deze kansen en ontwikkelingsmogelijkheden kunt u hieronder meer lezen.

Wedstrijden

Op het Technasium heb ik meegedaan met veel verschillende wedstrijden.

In de eerste klas deed onze school mee met de wedstrijd Eureka!Cup. De opdrachtgever van ons project was de Rabobank. Zij wilde een app waarmee je biefstuk in de supermarkt kunt scannen, waarna de geschiedenis van dit stukje vlees op je beeldscherm verschijnt. Wij (mijn groepje en ik) hadden van onze klas het beste idee en product opgeleverd en mochten daarom door naar de finale. Deze hebben we helaas niet gewonnen, maar we hebben wel een hele leuke Eureka!Day gehad.

In de tweede klas deed onze school weer mee met een andere wedstrijd: Artcadia. Hierbij was het de bedoeling om een gebouw te ontwerpen voor de stad van 2080. Hierbij moest rekening worden gehouden met de klimaatveranderingen die tegen die tijd plaats gevonden zullen hebben. De docenten kozen opnieuw ons groepje om door te gaan naar de volgende ronde. Ook deze hebben wij helaas niet gewonnen.

 

In de derde klas deed onze school, zoals elk jaar, mee aan de Technasium Top Award (TTA). Hiervoor was het de opdracht om een bouwkundig ontwerp van een gerenoveerd of vernieuwd klimaatbestendig en duurzaam* infrastructureel kunstwerk te maken en hierbij een effectrapportage voor de directe omgeving te leveren. Na keihard werken, veel onderzoek te doen en steeds nieuwe concepten te ontwerpen, mochten wij door naar de finale. Hier hebben wij de impact-prijs gewonnen. In de volgende video wordt ons project kort samengevat.

Diskoffery

In de eerste klas heb ik meegedaan met het project Diskoffery. Hierbij ga je in een groepje, met een koffertje, langs verschillende basisscholen om de leerlingen daar een voorproefje te geven van het Technasium en bètaonderwijs. In de koffer zitten allerlei proefjes om de kinderen te interesseren in het Technasium op onze school.

In de vierde klas heb ik dit project vervolgens met een medeleerling georganiseerd. Dit was een hele leerzame ervaring. Ik heb voor het eerst in mijn leven een groot project als dit zelf moeten leiden. We hebben tientallen scholen gecontacteerd, een hele les geschreven, benodigdheden geregeld en nog veel meer. Door de situatie rondom corona gingen de meeste lessen niet door. Toch hebben we twee lessen kunnen geven met positieve reacties.

 

IBM Kids Think

In de tweede klas heb ik een project mogen doen voor het bedrijf IBM. De opdrachtgever koos drie groepjes met het beste idee uit om deze te presenteren aan de medewerkers van het bedrijf en hun kinderen op de IBM Kids Think-dag.

Hulp

Naast de hulp die het Technasium mij heeft geboden, heb ik zelf het Technasium ook geholpen door bijvoorbeeld te presenteren op een open dag, door te helpen bij het Diskoffery-project en door de volgende video te monteren voor de Technasium-website toen ik in de eerste klas zat.

Maak jouw eigen website met JouwWeb